In totaal werken er bij UwVerandaSpecialist twintig mensen verdeeld over verschillende functies met een gezamenlijke passie voor hout. Ondanks dat het op zichzelf staande teams zijn met allemaal een eigen verantwoordelijkheid op het gebied van de te leveren kwaliteit, heerst er een groot overall teamgevoel. Tussen de afdelingen wordt er goed samengewerkt en meegedacht. Enthousiaste medewerkers en een goede werksfeer zijn naast vakkennis de belangrijkste ingrediënten voor een snelgroeiend bedrijf als UwVerandaSpecialist.

Eigenaar Ferry Dekker: ‘De afdeling verkoop ontvangt potentiële klanten in onze Verandatuin of bezoekt hen op locatie. Tijdens dit vrijblijvende gesprek worden de wensen van de klant in kaart gebracht. In combinatie met een gericht advies vanuit de veranda specialist komt hier een plan cq offerte uit dat de potentiële klant binnen een week ontvangt. Wij bellen altijd binnen enkele dagen na of de offerte goed is ontvangen en of er nog vragen zijn. Wanneer hier een opdracht uit voortkomt voor het realiseren van een veranda of overkapping gaat deze opdracht naar de afdeling planning/werkvoorbereiding.’

Ferry: ‘De afdeling planning/werkvoorbereiding/inkoop wordt bemand door ervaren werkvoorbereiders. Zij zorgen dagelijks voor duidelijke communicatie met onze klant. Onze planner zorgt voor een duidelijke planning en schakelt onze partners in. Onze tekenaar maakt een plattegrond, gevelaanzichten en 3D-aanzichten. Zodra deze naar wens van de klant zijn, worden de werktekeningen uitgewerkt. Tijdens het tekenwerkproces worden alle aansluitdetails bouwtechnisch goed uitgewerkt’. aldus Ferry.

In de werkplaats werken onze vakmensen aan de prefabricage van de kapschuur, overkapping of veranda in optimale omstandigheden, om zo de kwaliteit te waarborgen en de werktijd bij de klant zo kort mogelijk te houden. Elk project wordt tot in de puntjes voorbereid, zodat het complete pakket gereed is om op transport naar de klant te gaan.’

‘Onze timmermannen op locatie werken in vaste koppels waardoor ze goed op elkaar zijn ingespeeld. Ook hebben wij een aantal timmermannen in opleiding. Wij geven ze alle tools en handreikingen om een echte ambachtsman te worden. Ieder team heeft van begin tot eind zijn eigen project. Dit vinden wij een belangrijk onderdeel in de communicatie richting onze klanten.’

Ferry: ‘Naast mijn verkoopwerkzaamheden houd ik mij bezig met het monitoren van de efficiëntie van en tussen de verschillende afdelingen. Dit gebeurt onder andere middels het wekelijkse werkoverleg. We kijken met de verschillende afdelingen waar verbeterpunten liggen en proberen zo ons product en de werkwijze continu te verbeteren. Ik zorg er samen met het team voor dat deze organisatorische verbeteringen doorgevoerd worden.’

Onze tekenaar (sinds 2015 werkzaam bij UwVerandaSpecialist) is erg te spreken over de onderlinge sfeer binnen het team. ‘Het werkoverleg draagt hier zeker aan bij. Per afdeling worden zaken benoemd waar iemand tegenaan loopt. We nemen werkwijzen met elkaar door. Kijken of iets efficiënter of beter kan. We helpen elkaar bij het bedenken van oplossingen. Door op deze open en eerlijke manier te bespreken wat niet lekker gaat en je vragen aan de groep te stellen creëer je een goede sfeer binnen het team. Op deze manier komen we met elkaar tot inzichten en oplossingen. Iedere afdeling is onderdeel van het totale team. We hebben elkaar nodig om de processen soepel op elkaar af te stemmen en uiteindelijk draagt dit bij aan een fijne werksfeer én dat komt het eindresultaat en klantbeleving weer ten goede.’